Perspicacité. Expérience. Résultats.

  • Perspicacité. Expérience. Résultats. +
  • Relations gouvernementales +
  • Communications stratégiques +

Notre objectif vise
la création de solutions.

Chez Sutherland, notre objectif vise la création de solutions aux défis relatifs aux affaires publiques de façon à maximiser vos possibilités sur le marché canadien. Nous créons des solutions adaptées qui répondent aux besoins uniques de chaque client, pavant la voie à de la gestion de projets et à des communications efficaces avec les décideurs gouvernementaux, les auditoires internes et les principales parties prenantes.

Dans les provinces de l’Ouest et de l’Est du Canada, de même qu’au Québec et en Ontario, les organisations syndicales, les organismes sans but lucratif, les entreprises nationales et les sociétés multinationales comptent sur nous pour surmonter les difficultés de communication et les barrières en ce qui concerne les relations avec les secteurs municipal, provincial et fédéral.

As our world evolves at a rapid pace, Sutherland is committed to providing our clients with cutting edge services that drive results. That’s why we have launched The Hub @ Sutherland – a unique purpose-built partnership that combines creative marketing and strategic communications to help achieve your goals. Learn more about The Hub today.

Notre objectif est de créer des solutions sur mesure

We understand the when, whom and how of approaching decision makers to inform policies. We know how to construct the right message and we are experienced in driving policy change.

Focus Ontario

Our government relations professionals and public policy experts connect with key stakeholders and guide clients through Ontario’s legislative and regulatory environments. With former elected officials as well as ministerial and parliamentary staff members on our team, we have direct experience in government.

Municipal Focus

Consensus building at the municipal level is a particularly daunting task for most and few venture into this complex maze of competing agendas and complicated bureaucracies. Sutherland’s expertise will guide you through this unique environment.

Our team includes former Mayors, municipal Councillors and senior staff who work in Toronto, the Greater Toronto and Hamilton Area (GTHA), Vancouver and all major centres in Canada. Our approach offers our clients unique perspectives on City Hall.

Gérer les problèmes les plus importants pour votre réputation et votre succès

Proactive communication has never been more important than in today’s world of multiple stakeholders and competing messages. We work with your organization to identify key audiences, focus your message and create earned media opportunities.

Through issues management, public relations, social media, stakeholder engagement and grassroots advocacy experience, we develop comprehensive communications strategies that support municipal and government relations efforts and get your message across to the right audience.

We also offer creative solutions to achieve your goals through The Hub @ Sutherland, a unique purpose-built partnership that combines creative marketing and strategic communications. Don’t spin your wheels, go to The Hub.

Les organisations syndicales, les organismes sans but lucratif, les entreprises nationales et les multinationales comptent sur nous pour surmonter les obstacles aux communications ainsi que les barrières municipales, provinciales ou fédérales partout au Canada.

- Paul Sutherland

Notre équipe

  • Paul Sutherland

    PDG

  • Dan Bordonali

    Vice-président directeur & Directeur de l'exploitation

  • Monika Bujalska

    Vice-présidente, Affaires publiques

  • John Campbell

    Conseillère stratégique à la direction

  • Melissa DaCunha

    Coordonnatrice des médias sociaux et des communications numériques

  • Emma Hunt

    Directrice, Communications stratégiques et d'affaires

  • Tina Li

    Directrice des finances

  • Pat Perkins

    Conseillère stratégique à la direction

  • Melanie Sutherland

    Directrice, Affaires publiques Provinces de l’Ouest

  • Emma Williamson

    Administrateur des offres et gestionnaire de bureau

  • Laurel Bury

    Public Relations Coordinator

  • Emmanuel Dion-Weiss

    Director, Government Relations, Quebec and Eastern Canada

  • Ben Smith

    Government Relations Strategist

Profils

PDG

Paul Sutherland

As President and CEO, Paul provides strategic leadership to a team of experienced government relations, communications and project management professionals located across Canada, serving a wide range of domestic and international clients.Paul specializes in advising corporate and not-for-profit clients on complex government relations issues and developing strategies that effectively navigate increasingly regulated municipal, provincial and federal environments.Paul’s background is in business development and municipal government.He was first elected as a North York City Councillor in 1985 and then re-elected for four consecutive terms. He served as Deputy Mayor, budget lead, Chair of the Economic Development Committee, Chair of Public Works Committee and Chair of the Executive Committee of Council.Appointed to the Toronto Transition Team by the Premier of Ontario in 1997, Paul led the strategy development to amalgamate seven municipal budgets, governance frameworks and parking authorities, to fulfill the province’s mandate and merge seven municipal government into what is now the City of Toronto.After leaving municipal government, Paul launched his consulting career and in 2008 founded Sutherland, quickly establishing the company as a premier municipal public affairs and government relations practice.

Vice-président directeur & Directeur de l'exploitation

Dan Bordonali

Dan est l’un des membres fondateurs de Sutherland. Il a joué un rôle déterminant dans la croissance de l'entreprise et supervise désormais l'élaboration de stratégies pour les clients en ce qui a trait aux affaires publiques municipales et aux relations gouvernementales.Il a connu du succès en tant que consultant sur des dossiers municipaux concernant la ville de Toronto ainsi que d’autres municipalités partout au Canada. Muni d’une expérience dans une variété de secteurs, l’étendue du travail de Dan auprès des clients comprend les transports en commun, les transports, le développement municipal, les relations de travail et les infrastructures.Avant de se joindre à Sutherland en 2008, Dan a été conseiller principal en politiques à l'hôtel de ville de Toronto. Il possède plus de 14 ans d'expérience dans l'administration municipale, notamment dans la gestion de plusieurs portefeuilles municipaux à la ville de Toronto, tels que le développement, l'infrastructure et le transport.

Vice-présidente, Affaires publiques

Monika Bujalska

En tant que professionnelle multidisciplinaire d’expérience, Monika offre une perspective globale et des solutions innovantes aux défis liés aux affaires publiques.Monika possède plus de 15 ans d'expérience en gestion des enjeux, en communications et en relation avec les parties prenantes des trois paliers de gouvernement : le municipal, le provincial et le fédéral.Elle a occupé des postes de direction dans le domaine de la communication et de la gestion des enjeux pour le ministre du Commerce international du Canada, l’Office de l’électricité de l’Ontario, les membres de l’opposition officielle en matière de finances et de développement économique, de même que pour la mairie de Toronto. Elle est spécialisée dans l'élaboration de stratégies de communication et de gestion des enjeux avec diverses parties prenantes dans des domaines politiques complexes.Avant de se joindre à Sutherland, Monika a été consultante auprès de ses clients sur un large éventail de dossiers politiques, notamment les finances, le revenu, les affaires municipales et le logement, le développement économique, l'énergie, le travail, la formation spécialisée et le développement des compétences, ainsi que le tourisme.Monika a obtenu un baccalauréat spécialisé en sciences politiques et en économie de l'Université de Toronto.

Conseillère stratégique à la direction

John Campbell

John, ayant œuvré aux paliers provincial et municipal, est un stratège d’expérience en matière de politiques intergouvernementales. À l’échelle provinciale, John a travaillé dans les plus hautes sphères du gouvernement de l'Ontario. Il a occupé le poste de chef de cabinet adjoint pour le chef de l'opposition et, plus tard, de celui de directeur administratif du caucus progressiste-conservateur, sous la direction du premier ministre Doug Ford. À ce titre, il était chargé de fournir des outils de recherche, de marketing et de communication au caucus progressiste-conservateur. Il a également occupé le rôle de conseiller clé auprès du premier ministre.À l’échelle municipale, John a été chef de cabinet du président du comité des infrastructures et de l'environnement de la ville de Toronto. À ce poste, il a également soutenu le travail du conseiller au sein du comité budgétaire de la ville, de la Commission de transport de Toronto (TTC) et du comité exécutif.John est un organisateur politique chevronné, ayant été directeur de campagne aux paliers municipal, provincial et fédéral. John a également été directeur de la cellule de crise provinciale qui a mené à la victoire du premier ministre Ford en 2018.

Coordonnatrice des médias sociaux et des communications numériques

Melissa DaCunha

As Social Media & Digital Communications Coordinator, Melissa supports the Strategic Communications team through social media content, digital communications, research and strategic planning. As an ambitious communications professional, Melissa is focused on contributing to company success while learning from established professionals. She has demonstrated success in delivering and seamlessly executing plans in fast-paced organizations. Melissa holds a Bachelor Degree from University of Toronto and a Postgraduate Diploma in Public Relations from Humber College.

Directrice, Communications stratégiques et d'affaires

Emma Hunt

À titre de directrice des communications stratégiques et commerciales, Emma est responsable de l'élaboration et de la mise en œuvre de stratégies de communication et de médias sociaux qui soutiennent les initiatives des affaires municipales et des relations gouvernementales.Emma s’est jointe à Sutherland en 2015. Depuis son arrivée, elle fait partie intégrante de l'équipe, mettant son expérience en communication traditionnelle et numérique au service de clients issus de divers secteurs, dont le divertissement, la technologie, les infrastructures et l'administration publique. Elle participe directement à la planification et à la mise en œuvre des communications stratégiques, à l'élaboration et à la supervision de la stratégie en matière de médias sociaux, à la sensibilisation des parties prenantes et aux relations avec les médias.Emma est détentrice d’un baccalauréat en sciences politiques de l’Université Queen’s et d’un diplôme en communications corporatives et relations publiques du Collège Seneca.

Directrice des finances

Tina Li

En tant que responsable des finances, Tina est chargée d'analyser les activités financières quotidiennes tout en conseillant et en guidant les cadres supérieurs sur la planification financière.Avant de se joindre à Sutherland, Tina était responsable de la comptabilité pour une entreprise de construction. Elle a également travaillé pour une société de logiciels où elle a acquis une vaste expérience dans la migration des systèmes informatiques et l'intégration des acquisitions. Tina utilise cette expérience pour analyser les informations financières et fournir des rapports financiers au personnel de direction.

Conseillère stratégique à la direction

Pat Perkins

Pat est une leader reconnue en matière de relations gouvernementales et publiques, de planification stratégique, de politique publique et de relations de travail.Pat apporte plus de 30 ans d'expérience politique et gouvernementale. Pendant huit ans, elle a été maire de la ville de Whitby, la première femme élue à ce poste.Après sa carrière dans le secteur municipal, Pat a été élue à la Chambre des communes en tant que députée de la circonscription de Whitby/Oshawa.Pat a également été membre du conseil d’administration de la Whitby Hydro Corporation, de la société de logement à but non lucratif de la région de Durham, de l’Office de protection de la nature du lac Ontario Centre, de la Société d’aide à l’enfance de Durham et du Charles H. Best Diabetes Centre for Children and Youth.Pat possède une vaste expérience en gouvernance, notamment en matière de relations de travail à l’ancienne ville de Scarborough. Elle y a occupé le poste de présidente de la section 545 du SCFP et a été élue présidente du Comité consultatif central responsable de formuler des stratégies et de mener les négociations centrales pour toutes les sections locales du SCFP dans la région métropolitaine de Toronto.Pat réside à Whitby, elle est membre active du Club « Rotary » de Whitby en plus d’être Paul Harris Fellow.

Directrice, Affaires publiques Provinces de l’Ouest

Melanie Sutherland

En tant que directrice aux affaires publiques, Melanie est responsable de la stratégie législative, des relations avec les parties prenantes et de la gestion des événements sur la côte Ouest. Grâce à ses solides relations avec le gouvernement et les diverses parties prenantes de même qu’à sa formation en études juridiques, Melanie fournit des analyses politiques et législatives aux clients de Sutherland, et elle utilise cette expertise pour favoriser des changements législatifs.Melanie a obtenu un diplôme d'études juridiques de l'Institut universitaire de technologie de l'Ontario. Elle est originaire de Cobourg, en Ontario. Elle réside et travaille maintenant à Vancouver.

Administrateur des offres et gestionnaire de bureau

Emma Williamson

As Bid Administrator and Office Manager, Emma supports Sutherland’s leadership team in client management, research and project development, and is responsible for office administration. Emma also provides critical support to Sutherland’s Strategic Communications and Creative Marketing division, The Hub @ Sutherland, in the development and submission of large scale RFPs. Before joining Sutherland, Emma aided two Toronto City Councillors including the Chair of the Toronto Transit Commission, as both a Constituency Assistant and an Executive Assistant from 2015 to 2018. Emma has a Bachelor’s of Arts Degree from Western University and a Post-Graduate Diploma in Government Relations from Seneca College.

Public Relations Coordinator

Laurel Bury

As Public Relations Coordinator with Sutherland, Laurel Bury specializes in media outreach, market research and content management to develop creative, results-driven communications campaigns. Laurel brings over seven years of experience in public relations, digital communications and strategic branding. She has worked with charitable organizations, local start-ups and corporations.With a strong industry background and a track record of success, Laurel is a strategic thinker focused on analyzing market trends and identifying opportunities for growth. Laurel earned a Bachelor’s degree in Media Studies and Communication from Western University, and a postgraduate certificate in Public Relations at Toronto Metropolitan University.

Director, Government Relations, Quebec and Eastern Canada

Emmanuel Dion-Weiss

As Director of Government Relations for Québec and Eastern Canada, Emmanuel is responsible for developing and executing strategies that support clients' government relations initiatives.Emmanuel joined Sutherland in 2020 as a consultant. Since then he's become an integral member of the team, contributing his experience and knowledge of the inner workings of provincial governments as well as with federal files.He started his career as a successful business owner in the tech sector after which he started a fruitful political career as legislative assistant for various federal MPs, followed by two years as a press secretary.In 2020, Emmanuel was chosen as the Hon. Erin O'Toole's campaign manager for Québec during the 2020 Conservative Party of Canada leadership race, where he helped deliver a historic victory in Quebec for Mr. O'Toole who won the leadership race as a result. In 2022, Emmanuel was once again selected, this time by Pierre Poilievre, to be his Chief of Operations for Quebec in the 2022 Conservative Party of Canada leadership race, resulting in another historic victory.Natively bilingual, Emmanuel possesses a rare mastery of the written and oral French and English languages, enabling him to effectively communicate with all levels of government across Canada. He also has extensive knowledge of cybersecurity, economics and rural affairs.

Government Relations Strategist

Ben Smith

Ben Smith is a government relations strategist and communications expert with a track record of results. As a strategist, Ben has helped launch advocacy campaigns, execute ground-breaking brand activations, build influencer relations programs and advised start-ups on how to rollout their communications plans to drive results. He has trained prominent entrepreneurs and star athletes on how to refine their message and share their story in an authentic way. Ben specializes in building campaigns and strategies that move opinion and earn trust.Ben’s government relations experience has underscored his success as a public affairs consultant, guiding clients from all sectors through complex legislative and regulatory environments to resolve challenges, effectively communicate with key stakeholders and build consensus.Prior to entering the private sector, Ben served as a Director of Communications on Parliament Hill, worked in senior communications roles on political campaigns at all levels of government, and served as Communications Director to an Ontario Provincial Cabinet Minister. Ben was also proud to run as a candidate in his hometown of Stouffville during the 2021 Canadian federal election. His work has been published in Canada’s most-read news outlets and heard in the halls of Canadian power - from Parliament Hill, to Queen’s Park, to Bay Street.

Emplacements

Les organisations syndicales, les organismes sans but lucratif, les entreprises nationales et les multinationales comptent sur nous pour surmonter les obstacles aux communications ainsi que les barrières municipales, provinciales ou fédérales partout au Canada.

Contact

Siège social

100 Allstate Pkwy
Bureau 502,
Markham, ON
L3R 6H3 (647) 725-3014

Vancouver

375 Water Street
Bureau 450
Vancouver, BC
V6B 5C6 (604) 360 2152

Demandes des médias

Monika Bujalska
Vice-présidente, Affaires publiques (647) 625-8401